Projekt: Udretning af brugt garn

Der er ikke noget mere irriterende end garn der ''rynker'' efter optrævling.

Er ved at hækle en taske med bobler i uldgarn, der har været strikke af det og det rynker ekstremt  meget. Garnet er umuligt at holde stram og maskerne bliver for løse. 

Jeg kom i tanke om en YouTube film jeg engang har set, hvor man rettede garnet ud med damp fra et strygejern. Jeg har bare ikke noget strygejern og strygebræt... men dampen fra en gryde med kogende vand, måtte jo kunne gøre det samme. 

Og minsandten det virker 😀

Fremgangsmåde:
1. Fyld en stor gryde med vand. Låg på og bring i kog.
2. Når vandet koger, lægges låget på skrå
3. Læg garnnøglet i en skål ved siden af gryden
4. Anbring garnet/tråden i åbningen mellem låg og gryde. Så der kommer damp på garnet. Ikke vand.
5. Træk nu langsomt garnet gennem dampen, ud på den anden side af gryden.
6. Fortsæt til alt garn fra nøglet er blevet dampet.
7. Jo strammere/udstrakt tråden er i dampen, jo mere udrette bliver den.
8. Rul evt. garnet direkte fra damp over på en garnvinde
9. Sørg for at garnet er tør, inden det rulles i nøgler.



Er super glad for resultatet, det har i hvert fald gjort det væsentligt nemmere at holde garnet stramt, når jeg skal hækle bobler ...



Jeg har kun afprøvet dette på uld, så jeg ved ikke om det virker på alle garntyper.

Siden jeg lavede dette indlæg, er jeg stødt på en anden youtube video om dampning af garn, og den ser da noget nemmere ud, end min metode. 

Jeg har ikke selv afprøvet metoden på videoen herunder. Desværre kan man ikke se et "før og efter" resultat i videoen.

Jeg er dog lidt forbeholden overfor metoden. Jeg synes garnnøglerne er temmelig længe i gryden - selvfølgelig, fordi dampen skal nå helt ind i midten at garnnøglet - men jeg vil tro, at et garnnøgle vil være længe om at "tørre" inde i midten. 

Det fremgår af videoen, at garnnøglerne ikke skal være for store og det tror jeg er en god ide, for det ville jo være træls, hvis garnet bliver jordslået og kommer til at lugte grimt, fordi det ikke har kunne tørre ordentligt op inde i midten.

Videoen anbefaler da også, at det skal tørre fx på en riste eller tørrestativ. 

Så hvis du ikke skal bruge garnet igen med det samme, når du er færdig med at trævle det op, vil jeg anbefale, at man venter med, at bruge denne udglatnings metode til man skal bruge garnet. Ellers skal man i hvert fald sikre sig, at garnet er helt tørt i midten af nøglet inden man pakker det væk i skab, kasse pose m.m. så man undgår at det bliver jordslået 😟




Kommentarer